Preskočiť na hlavný obsah
SK

Doména gov.sk je oficiálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

IT Fitness Test 2020 prekročil hranicu 12 000 riešiteľov, priebežná úspešnosť v koronakríze dramaticky vzrástla

IT Fitness Test prekročil hranicu 12 000 ľudí, ktorí sa do testovania zapojili, oproti minulému roku badať zvýšenie priemernej úspešnosti. Respondenti však majú na odpovede viac času.

K 1. júnu 2020 sa do 9. ročníka najväčšieho testovania digitálnych zručností na Slovensku zapojilo viac ako 12 000 žiakov a študentov základných, stredných a vysokých škôl. Testy však vypĺňajú aj zvedavci, ktorí chcú spoznať skutočnú úroveň svojich digitálnych zručností. V poradí 9. ročník testovania až do 1. 6. prebiehal v mimoriadnych podmienkach, keďže školy na Slovensku boli zatvorené. Podľa autorov testu je pravdepodobné, že sa to prejavilo aj na priebežných výsledkoch testu, ktoré sú výrazne lepšie ako v minulom roku.

Priebežné štatistiky – test pre základné školy

Test určený pre žiačky a žiakov základných škôl k 1. júnu vyplnilo 4432 respondentov. Priemerná úspešnosť priebežne dosahuje 66 %, oproti minulému roku sa zvýšila o 15 %. Autori testu predpokladajú, že tento nárast súvisí s uzatvorením škôl a neobmedzeným časovým limitom na vyplnenie testu. Deti totiž nie sú limitované 45-minútovou dĺžkou vyučovacej hodiny, úlohám sa venujú detailnejšie a majú viac času na dopracovanie sa k správnej odpovedi.

Priebežné výsledky podľa krajov: úspešnosť vzrástla vo všetkých krajoch.

KrajPriemerná úspešnosťPočet respondentov
Bratislavský70%1295
Žilinský65%1056
Košický64%609
Nitriansky63%445
Prešovský62%434
Banskobystrický64%342
Trnavský67%170
Trenčiansky63%121

 

Úspešnosť v niektorých kategóriách vzrástla aj o 20%. Najslabšie priebežné výsledky autori testu zaznamenali v kategórii Kancelárske nástroje – oproti rovnakému obdobiu v r. 2019 stúpla len o 3% a stále patrí medzi najslabšie články digitálnych zručností žiačok a žiakov základných škôl.

I. Internet80%
II. Bezpečnosť61%
III. Komplexné úlohy73%
IV. Kancelárske nástroje43%
V. Kolaboratívne nástroje a sociálne siete71%

 

Priebežné štatistiky – test pre stredné a vysoké školy

Test pre študentky a študentov stredných a vysokých škôl k 1. júnu vyplnilo 8357 respondentov. Priemerná úspešnosť priebežne dosahuje 63 %, oproti rovnakému obdobiu v minulom roku sa zvýšila o 16 %. Aj tu sa prejavil dlhší čas strávený nad odpoveďami.

Priebežné výsledky podľa krajov: priemerná úspešnosť oproti minulému roku vzrástla vo všetkých krajoch o 15%. Najväčší nárast bol zaznamenaný v Nitrianskom kraji (23%) a Prešovskom kraji (19%). V porovnaní s rovnakým obdobím v r. 2019 sa do ťažšej verzie testovania zapojilo oveľa viac ľudí.

KrajPriemerná úspešnosťPočet respondentov
Bratislavský63%1660
Košický58%1090
Prešovský68%1005
Žilinský62%746
Banskobystrický60%563
Nitriansky63%484
Trenčiansky58%391
Trnavský64%372

 

Úspešnosť v kategórii Internet oproti minulému roku vzrástla o 19%, najväčší nárast správnych odpovedí autori zaznamenali pri kategórii Kancelárske nástroje (+25%). Zvýšená potreba komunikácie na diaľku a používanie vzdialeného pripojenia sa prejavila vo vyššej úspešnosti v kategórii Kolaboratívne nástroje a sociálne siete (nárast o 12% oproti r. 2019).

I. Internet76%
II. Bezpečnosť a počítačové systémy65%
III. Komplexné úlohy57%
IV. Kancelárske nástroje59%
V. Kolaboratívne nástroje a sociálne siete55%

 

Priebežné výsledky ukazujú, že potreba intenzívnejšieho používania digitálnych nástrojov a zlepšovania digitálnych zručností narastá práve v kríze, ktorú momentálne prežívame. Je však pozitívne, že žiačky a žiaci sa vďaka nútenej domácej karanténe dokázali spoločne s rodičmi adaptovať na novú situáciu a digitálnym technológiám viac rozumejú.

„Vidíme, že ak sme pripravení na digitalizáciu, tak výzvy či už je to koronakríza, alebo iné, sa zvládajú ľahšie. Treba naučiť deti zmysluplne pracovať s počítačom, ukázať, že internet nie sú iba počítačové hry a mobilné aplikácie. Zároveň je nutné dbať na potrebnú bezpečnosť, a to, aby si deti digitálne zručnosti aktívne osvojovali. Dlhodobo vnímam aj problém s veľkým nedostatkom učiteľov informatiky, a takisto bude potrebné zlepšiť aj digitálne zručnosti inej kategórie občanov – našich seniorov,“ uviedla pri príležitosti zverejnenia priebežných výsledkov podpredsedníčka vlády SR pre investície a informatizáciu Veronika Remišová.

Sme veľmi radi, že sa žiačky, žiaci, študentky a študenti aktívne zapojili do tohtoročného testovania a ešte viac nás teší, že majú lepšie priebežné výsledky ako v minulých ročníkoch. Zapojenie škôl do digitálneho vzdelávania na diaľku má nepochybne pozitívny vplyv na digitálne zručnosti žiakov, tieto im zostanú aj pre ďalšie štúdium a dokážu tak lepšie využívať potenciál digitálnych technológií,“ dodal prvý viceprezident IT Asociácie Slovenska Mario Lelovský.

Zdroj: IT Asociácia Slovenska, ÚPVII