Preskočiť na obsah
17. septembra 2020

Inovácie vo verejnej správe na Slovensku sú stále aktuálnejšou témou

Oddelenie behaviorálnych inovácií  Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR (BRISK – Behavioral research and innovation Slovakia) zorganizovalo konferenciu “Inovácie vo verejnej správe na Slovensku”. Jej cieľom bolo zodpovedať na otázky, aké faktory ovplyvňujú vznik, presadenie a úspešnosť inovácií vo verejnom sektore, či vedia inštitúcie držať krok s vývojom technológií alebo ako k inováciám prispela koronakríza.

Inovatívna bola aj  realizácia samotnej konferencie  – pre sprísnené opatrenia súvisiace so zhoršujúcou sa epidemiologickou situáciou sa konferencia uskutočnila v online verzii prostredníctvom platformy Zoom a Sli.do.

Rozdelená bola do troch blokov: Inovácie vo verejnom sektore, Príklady dobrej praxe a panelová diskusia na tému „Ako môže verejná správa vytvárať vhodné prostredie pre podporu inovácií“.

Medzi prezentujúcimi bol Vladimír Šucha, špeciálny poradca Európskej komisie pre vzdelávanie a kultúru, Róbert Chovanculiak, analytik INESS, Ján Bučkuliak, poradca premiéra SR a  ďalší. Moderátorom bol Martin Konečný (BRISK), diskusiou sprevádzal Patrik Pavlovský (BRISK).

Všetci prezentujúci sa zhodli, že jedným z najdôležitejších pilierov realizácie sociálnych inovácií je samotný ľudský kapitál a zmenám naklonená, inštitucionálna kultúra. Sociálne inovácie nie sú len o zmene či nastavení nových procesov, vyžadujú si podporu vedenia, ako aj aktívny záujem zamestnancov meniť veci. Hoci rezortizmus či vertikálne riadenie verejných inštitúcií môžu inováciám prekážať, ide o prekonateľnú bariéru, ktorá skôr alebo neskôr inováciám ustúpi. Ak chceme sociálne inovácie urýchliť, štátna služba by sa mala ešte viac sprofesionalizovať, aby bola menej ovplyvnená politickými zmenami.

Inovácie by sa následne ľahšie strážili. Úlohu inovačného „strážneho psa“ môžu mať pri decentralizácii riadenia sociálnych inovácií samotní inovátori, sociálnym inováciám však zatiaľ chýba ambasádor. Prínosom by mohlo byť vytvorenie napríklad samostatného Citizen Experience tímu, ktorý by štát v jeho úsilí  inovovať sprevádzal.

Vo všeobecnosti platí, že súčasná doba praje sociálnym inováciám. Úroveň digitalizácie a dostupnosť dát nahráva zefektívňovaniu procesov a občanocentrizmu verejnej správy. Ďalšia konferencia na túto tému sa uskutoční ešte tento rok 24. novembra.

 

Prezentácie z konferencie:

Ak by ste si chceli pozrieť celú konferenciu, ponúkame Vám záznam z nej:

Záznam prednáškovej časti
Záznam diskusie

Používaním stránok prevádzkovaných Marian Novota súhlasite s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby

Súhlasim