Preskočiť na hlavný obsah
SK

Doména gov.sk je oficiálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

Vicepremiérka Remišová: Novela zákona zruší 19 okruhov potvrdení, ktoré úrady od občanov už nebudú pýtať

Zásadne menej byrokracie a papierovačiek prinesú dve právne normy, ktoré dnes predstavila vicepremiérka Veronika Remišová. Prvou je novela zákona proti byrokracii, ktorá ruší v listinnej forme až 19 okruhov výpisov a potvrdení a tiež prináša začiatok digitalizácie administratívno-právneho procesu v prípade narodenia dieťaťa. Druhou právnou normou je zákon o údajoch, ktorý má priniesť systematický prístup štátu k nakladaniu s údajmi evidovanými v informačných systémoch verejnej správy. Okrem iného rieši, v ktorých databázach môže štát údaje zhromažďovať, kto k nim môže mať prístup a za akých podmienok sa tieto údaje môžu zdieľať. Obidva návrhy zákonov sú v súčasnosti v medzirezortnom pripomienkovacom konaní.

„Je načase, aby sa o boji proti byrokracii prestalo len hovoriť, ale, aby sa tak aj stalo. Novela zákona proti byrokracii, ktorú sme pripravili na našom ministerstve, prináša doteraz najzásadnejšie odbremenenie občanov i podnikateľov od rôznych papierovačiek na úradoch,“ vyhlásila ministerka Remišová, zodpovedná za informatizáciu.

Novela je už treťou antibyrokratickou vlnou a prináša výrazné obmedzenie predkladania a používania listinných výpisov a potvrdení na úradoch. Po jej zavedení úrady už nebudú od občanov či podnikateľov žiadať nasledujúce dokumenty:

  • Kópia rodného listu
  • Kópia sobášneho listu
  • Kópia úmrtného listu
  • Potvrdenie o pobyte
  • Potvrdenie o pridelení IČO
  • Potvrdenie, že hospodársky subjekt nie je v reštrukturalizácii, v konkurze, v likvidácii a ani nie je na neho vyhlásený konkurz
  • Potvrdenie o neporušení zákazu nelegálneho zamestnávania
  • Výpis z centrálneho registra hospodárskych zvierat, tzv. registra fariem
  • Výpis z registra poskytovateľov sociálnych služieb
  • Výpis z registra sociálnych podnikov
  • Potvrdenie z evidencie uchádzačov o zamestnanie
  • Potvrdenia k dávkam v hmotnej núdzi
  • Potvrdenia súvisiace s ťažkým zdravotným postihnutím
  • Údaje vzťahujúce sa k narodeniu dieťaťa a úmrtiu obsiahnuté vo vybraných informačných systémoch a registroch rezortu zdravotníctva
  • Výpis z registra / zoznamu advokátov
  • Výpis z centrálneho registra exekúcií
  • Potvrdenia o poberaní osobitného príspevku baníkom
  • Údaje potrebné na zápis do registra prijímateľov 2 % dane
  • Vybraný okruh právoplatných rozhodnutí súdov (o obmedzení spôsobilosti na práv. úkony, vyhlásení za mŕtveho, o rozvode, o úprave rodičovských práv a povinností…)

„Spolu ide až o 19 okruhov dokumentov, pre ktoré prichádzame s pravidlom jedenkrát a dosť. Znamená to, že úrady nebudú môcť vyžadovať od ľudí, aby im prekladali výpisy či potvrdenia, ktoré štát už má vo svojich databázach,“ vysvetlila vicepremiérka Remišová. V prípade platnosti novely sa ročne ušetria až 4 milióny výpisov a potvrdení, ktoré dnes úrady požadujú v papierovej podobe. Ročná úspora pre občanov a podnikateľov vo forme poplatkov, nákladov na dopravu a stratený čas bude približne 40 miliónov eur ročne.

Návrh novely prináša, okrem obmedzenia potvrdení, tiež predpoklady pre proaktívny prístup štátu v životnej situácii – narodenie dieťaťa. „Jednoducho povedané, rodičia dieťaťa už nebudú musieť pred, a ani po narodení dieťaťa, navštíviť osobne matriku za účelom vyhlásenia o otcovstve, mene a priezvisku dieťaťa, ale budú to vedieť spraviť elektronicky novou službou. Takisto dôjde k zásadnému zjednodušeniu tlačív a formulárov k žiadostiam o príspevok pri narodení dieťaťa a rodičovský príspevok. Splnenie jednotlivých podmienok potrebných k žiadostiam už nebudú nahlasovať sami občania, ale budú si ich oznamovať inštitúcie medzi sebou. Ide napríklad o prihlásenie narodeného dieťaťa u pediatra, dožitie sa 28 dní či absolvovanie pravidelných prehliadok u ošetrujúceho lekára, ale aj nahlasovanie bydliska rodičov,“ vysvetlila vicepremiérka Remišová.

„Aktuálne tiež spúšťame projekty, vďaka ktorým bude štát rodičov proaktívne informovať o jednotlivých krokoch – od zápisu dieťaťa do sociálnej či zdravotnej poisťovne až po upozornenie, kedy má ísť na kontrolu k lekárovi.“

S novelou zákona proti byrokracii úzko súvisí ďalšia právna úprava, a to zákon o údajoch. „Aby Slovensko fungovalo ako moderný dátový štát, ktorý poskytuje kvalitné elektronické služby, musia mať orgány verejnej správy aktuálne a hodnoverné dáta,“ uviedla ministerka informatizácie. Zákon o údajoch rieši dôležité oblasti digitalizácie administratívy ako napr.: aká je kvalita a aktuálnosť týchto údajov, v ktorých databázach sa nachádzajú, kto a za akých podmienok k nim má prístup a aké údaje budú povinne zverejňované. Návrh zákona vznikal v participatívnych pracovných skupinách so zastúpením ministerstiev, úradov aj mimovládneho sektora.

„Ak chceme Slovensko posunúť vpred v informatizácii a budovaní dátovej ekonomiky, ktorej dôležitosť stále rastie, musíme mať na to zodpovedajúce právne normy. Nejde len o poskytovanie kvalitných verejných služieb či možnosť lepších analýz, údaje občanov musia byť v bezpečí a nakladanie s nimi musí byť transparentné,“ dodala podpredsedníčka vlády Remišová.

Prezentácia z tlačovej konferencie (.PDF, 744 kB)