Preskočiť na hlavný obsah
SK

Doména gov.sk je oficiálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

Jazda autom budúcnosti, ktoré znižuje nehodovosť

Podpredseda vlády SR pre investície a informatizáciu Peter Pellegrini si v uliciach Jeruzalema vyskúšal jazdu autonómnym automobilom. Urobil tak počas svojej niekoľkodňovej pracovnej návštevy Izraela, ktorá by mala prispieť medzi krajinami k rozvoju spolupráce i v oblasti automobilového priemyslu.

Izraelské firmy sa špecializujú v tejto oblasti predovšetkým na technológiu autonómnych áut, teda áut schopných jazdiť bez vodiča vďaka senzorom. Najúspešnejšou firmou v Izraeli je spoločnosť Mobileye, ktorá pracuje na vývoji takýchto áut. Podpredseda vlády Pellegrini ju dnes navštívil a vyskúšal si jazdu na jednom z nich.

„Je to veľmi zaujímavý pocit, keď idete deväťdesiatkou po ceste a vodič sa nedrží volantu, diskutuje s vami a ukazuje vám niečo na monitore. Vôbec sa nedotýka pedálov. Vozidlo je schopné detekovať dopravu pred sebou, za sebou, vedľa seba, bolo schopné predbehnúť pomaly idúce nákladné auto, zaradiť sa pred neho a pokračovať ďalej. Musím povedať, že to urobilo na mňa veľký dojem,” opisoval svoje pocity pre TASR bezprostredne po jazde podpredseda vlády.

Podľa riaditeľa globálneho predaja, marketingu a rozvoja obchodu izraelskej spoločnosti Liora Sethona by mali byť takéto autá budúcnosti oveľa bezpečnejšie, keďže ľudia sú podľa prieskumu zodpovední až za 93 percent autonehôd. „Keď išiel chodec cez priechod, auto automaticky zastalo. Dokonca vedelo prečítať, aká svieti farba na semafore, alebo rozoznalo, či ide len o zelený kruh, alebo je tam šípka. Navyše vedelo aj to, na ktorú stranu šípka na semafore ukazuje, takže tie detekčné schopnosti systémov, ktoré prezentuje táto firma, sú naozaj na svetovej úrovni,” zdôraznil Pellegrini.

Autá fungujú na princípe akoby „ľudského oka“ , ktoré zachytí a vyhodnotí preventívne hrozby v podobe napríklad dopravných značiek, či iných prekážok cestnej premávky. Ako uviedol Sethon, práve varovanie 1,5 sekundy pred možnou hrozbou môže pomôcť predchádzať 90 percentám nehôd. Je to možné prostredníctvom senzorov a procesorov slúžiacich na vizualizáciu prostredia, ktoré obklopuje auto. Technológiu je možné využiť i v klasických autách s vodičmi, ktoré napríklad pri mikrospánku vodiča dokážu varovať zvukovým signálom pred možnou hrozbou, a tak zabrániť dopravnej nehode.

„Na Slovensku by sme časť tejto technológie mohli začať používať aj teraz. Budem hovoriť s predstaviteľmi možno autobusovej dopravy, kamiónovej dopravy, či by sme nemohli pilotne nasadiť do prevádzky technológiu, ktorá sa už dnes dá od tejto spoločnosti kúpiť a ktorá výrazne znižuje nebezpečenstvo na cestách: to znamená, že upozorní na chodca, na prudko brzdiace vozidlo, vie prečítať značky v maximálnej rýchlosti, a tak ďalej, čím výrazne pomôže vodičovi vopred reagovať skôr, ako by to bolo v bežnej prevádzke,” informuje Pellegrini.

Ako počas svojej prezentácie uviedol riaditeľ Sethon, v budúcnosti je na prepojenie rôznych áut potrebný 5G internet, avšak pre samotné auto a bezpečnú dopravnú prevádzku nevyhnutný nie je. „Je zaujímavé, že toto vozidlo na svoju autonómnu jazdu práve 5G sieť nepotrebuje, pretože používa naozaj nízke objemy dát nevyhnutné pre svoju jazdu. Je schopné samo si veci analyzovať, a preto je to tiež cesta, ktorá nás môže posunúť dopredu, pretože investície do 5G sietí budú predstavovať v EÚ niekoľko stovák miliárd eur, aby sme pokryli celú krajinu 5G sieťou, alebo celú Úniu. Preto je toto veľmi významný faktor, že pre rozvoj technológie až tak dôležitá 5G sieť nie je,” konštatoval slovenský podpredseda vlády. Za najväčšiu výhodu rozpoznávania udalostí na ceste považuje zachraňovanie ľudských životov a taktiež aj znižovanie výdavkov na odstraňovanie nehôd, akými sú výjazdy záchranárskych tímov, úprava poškodenej cestnej infraštruktúry, množstvo poistných udalostí, náklady na opravy atď.