Slovenská obchodná a priemyselná komora (SOPK) sa obrátila na podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu so žiadosťou o posunutie aktivácie elektronických schránok na neskorší termín ako je 1. január 2017. Jej predseda, Peter Mihók, považuje za optimálny posun povinnej aktivácie o šesť mesiacov.
Do dnešného dňa si totiž elektronickú stránku aktivovalo len 25 % právnických osôb, ktoré sú zapísané v Obchodnom registri a oddelenia dokladov už teraz zažívajú enormný nápor žiadateľov. Nízke percento aktívnych schránok pretrváva aj napriek tomu, že Úrad podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu k elektronickým schránkam rozbehol komplexnú informačnú kampaň, v rámci ktorej boli napríklad viacerým organizáciám združujúcim právnické osoby, individuálne rozosielané listy s oslovením o spoluprácu.
Ministerstvo vnútra SR (MV SR) podľa štátnej tajomníčky Denisy Sakovej, intenzívne monitoruje počet vydaných občianskych preukazov s čipom a bezpečnostných osobných kódov, vrátane lehoty na ich vybavenie. Ako povedala, za posledné štyri týždne bol zaznamenaný rapídny nárast vydaných občianskych preukazov s čipom, pričom len v rámci Bratislavy predstavoval až 90 %. Spolu s tým sa aj mierne predlžujú lehoty na ich vybavenie – z pôvodných 10 minút na 40 minút – v Bratislave dokonca až na 1 hodinu a 40 minút.
Úrad podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu sa v spolupráci s MV SR snaží podnikateľom vyjsť maximálne v ústrety, no napriek tomu si veľký počet štatutárov necháva vydanie eID kariet na poslednú chvíľu. V tejto súvislosti apeloval vicepremiér Pellegrini na predsedu SOPK, aby sa o aktiváciu vlastných elektronických schránok snažili podnikatelia v čo najkratšom čase a nečakali na prípadné posledné dni zamýšľaného predlženia lehoty.
„V súčasnosti máme dve možnosti. Buďto necháme stav elektronických schránok nastavený tak, ako je, a 1. januára 2017 prebehne automatická aktivácia, čím sa štatutári právnických osôb vystavia značnému riziku, že im bude do schránky doručený platobný rozkaz alebo iný úradný dokument a bez prístupu do elektronickej schránky vystavia svoju firmu riziku. Alebo budeme pokračovať v oblasti informatizácie v intenciách prístupu, ktorý osobne zastávam už od začiatku, a to je rozumne a proklientsky. Naším zámerom nie je slovenskú podnikateľskú obec zaťažovať alebo vystavovať rizikám – práva naopak, zefektívniť komunikáciu a zrýchľovať administratívne procesy“ vysvetlil Peter Pellegrini.
Podpredseda vlády ďalej prisľúbil, že už zajtra pripraví potrebné dokumenty a bude u ministrov hľadať podporu pre návrh na predlženie lehoty aktivácie elektronických stránok. Predseda SOPK ocenil jeho ústretovosť o racionálny pohľad s akým k celej situácii pristúpil. „Štát a príslušné orgány sú pripravené na aktiváciu elektronických schránok. Predlžením lehoty chceme podnikateľom pomôcť. Elektronické schránky sú pripravené a čakajú, kým sa do nich podnikatelia prihlásia. Ide nám o dosiahnutie výsledku, pri ktorom každý získa“ dodal na záver vicepremiér.