Preskočiť na hlavný obsah
SK

Doména gov.sk je oficiálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

Veronika Remišová: Posolstvo Európskeho týždňa mobility je aktuálne po celý rok, preto podporujeme ekologickú dopravu v regiónoch

Tohtoročný Európsky týždeň mobility nesie v sebe posolstvo „Bezpečne a zdravo udržateľnou dopravou“. Do popredia vyzdvihuje príležitosť jednotlivých štátov, miest a obcí, ktorú získali v oblasti zvyšovania aktívnej mobility a ekologickej dopravy počas pandémie COVID-19. Do Európskeho týždňa mobility sa zapája aj vicepremiérka Veronika Remišová.

Znižovanie emisií z osobnej dopravy je jednou z možností ako spomaliť klimatické zmeny. Osvedčeným spôsobom zmenšenia uhlíkovej stopy je v čo najväčšej možnej miere nahrádzať individuálnu automobilovú dopravu verejnou dopravou, bicyklom či chodením pešo. Nestačí sadnúť si na bicykel iba raz za rok. Posolstvo týždňa mobility je aktuálne každý deň v roku, nielen počas jedného dňa alebo týždňa,“ povedala vicepremiérka Veronika Remišová, ktorá Európsky týždeň mobility plne podporuje a sama využíva všetky možnosti ako obmedziť cestovanie autom.

„Počas roka veľakrát využívam na cestu do práce práve bicykel, verejnú dopravu, alebo chodím pešo. Cez víkendy sú to zas cyklotúry spolu s rodinou,“ doplnila Remišová.  

„Na Slovensku evidujeme dlhodobý pokles záujmu o cestovanie verejnou dopravou. Preto musíme investovať do jej modernizácie a spoľahlivosti. Kým nebude verejná doprava komfortná, rýchla a dostupná, nepresvedčíme ľudí, aby ju využívali vo väčšej miere,“ zdôraznila. V Bratislave je priemerný vek vozidiel 12,5 roka, v Košiciach 12,6 roka a v Prešove 10,6 roka.

Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR (MIRRI) sa ako odborný garant agendy smart riešení snaží svojimi riešeniami prispievať k napĺňaniu posolstva Európskeho týždňa mobility.

MIRRI sa venuje hlavne tvorbe verejných politík, možnostiam financovania smart riešení a určeniu smerovania Slovenska v oblasti smart technológií.  V spolupráci s odborníkmi pripravilo Stratégiu pre inteligentnú a udržateľnú mobilitu, ktorá je aktuálne v medzirezortnom pripomienkovom konaní. Ide hlavne o prijímanie a aplikovanie riešení, ktoré prinesú znižovanie emisií skleníkových plynov, znižovanie hluku, prašnosti a ďalších negatívnych vplyvov spojených s dopravou – napríklad rozvoj cyklodopravy, zavádzanie vozidiel a plavidiel s nulovými emisiami, podpora verejnej dopravy, a pod.

Výraznú podporu cyklodopravy umožní nedávno vyhlásená výzva z Integrovaného regionálneho operačného programu (IROP) v objeme 21 miliónov eur. Výzva umožní financovať rekonštrukciu, modernizáciu a výstavbu cyklistických komunikácií, cyklistických trás, SMART infraštruktúry (ako chránené parkoviská pre bicykle, cyklostojany, nabíjacie stanice pre elektrobicykle, systémy automatickej požičovne bicyklov), ale aj propagáciu a zvyšovanie atraktivity cyklistickej dopravy vo verejnosti.

„V investíciách do cyklistickej infraštruktúry musíme pokračovať, aby sa cyklodoprava pre ľudí stala naozaj zmysluplnou alternatívou. Rozvoj cyklodopravy prináša navyše do regiónov vyššie príjmy z cestovného ruchu a  nové pracovné príležitosti,“ zdôraznila Veronika Remišová.

Z programu IROP boli vyhlásené aj dve výzvy na zatraktívnenie verejnej osobnej dopravy. Podporu získalo 43 projektov v hodnote 42,5 milióna eur. Ide o mestá Bratislava, Banská Bystrica, Košice, Prešov, Žilina, ale aj tie menšie ako Levice, Trnava, Kežmarok, Malacky, Zvolen, Sobrance, Galanta, Brezno, Pezinok, Senec a ďalšie.

V rámci prioritnej osi 7 OP Integrovaná infraštruktúra z výzvy „Moderné technológie“ bolo tiež podporených 45 projektov, ktoré majú zaviesť smart riešenia v mestách. Viaceré z nich sa týkajú aj zavedenia smart riešení pri regulácii dopravy.