Sadzby prác externých IT odborníkov nakupovaných štátom podľa jednotlivých profesií
Aktualizácia údajov za rok 2021
Organizácie verejnej správy nakupujú externé IT služby za vyššie jednotkové sadzby v porovnaní so súkromným sektorom.
Podľa údajov zo zmlúv uzatvorených v rokoch 2019 – 2021 vyplýva, že sadzby za IT odborníkov účtované štátu sú o 12% vyššie ako sadzby účtované súkromným subjektom. Jedným z dôvodov je, že štát nakupuje ucelené diela vo veľkých kontraktoch a málo využíva flexibilnejšie modely nákupu, ktoré dokážu generovať nižšie sadzby (napr. body leasing).
Priložený analytický materiál obsahuje referenčný cenník IT prác podľa jednotlivých profesií ako podklad k procesom vo verejnom obstarávaní, čím poskytuje rámec pre jednotlivé organizácie verejnej správy pri stanovení predpokladanej hodnoty zákazky. Tiež predstavuje podklad k prípravným trhovým konzultáciám a vyhodnoteniu ponúk uchádzačov. Cieľom pre verejnú správu je nakupovať IT práce za ceny bežné na trhu.
Analýza: Publikácia priemerných sadzieb za človekodeň jednotlivých rolí spojených s vývojom aplikácií (PDF, 463 kB)
Dátová príloha: Priemerné sadzby za človekodeň (XLSX, 122 kB)
Nepripojení. Digitálna chudoba a digitálna inklúzia na Slovensku.
Z hľadiska dostupnosti sú digitálnou chudobou najohrozenejšie nízkopríjmové domácnosti s deťmi a seniori. Tieto skupiny si kvôli nízkym príjmom nemôžu dovoliť základné IT vybavenie, čo môže u detí ovplyvniť rozvoj IT zručností v dospelosti a u seniorov znížiť kvalitu života. V digitálnych zručnostiach zaostávajú najmä dospelí s nižšou úrovňou vzdelania a ľudia starší než 45 rokov. Nízka úroveň digitálnych zručností môže mať negatívny vplyv na schopnosť nájsť si zamestnanie a obmedzuje kvalitu života v dôchodkovom veku. Pre zlepšenie digitálnej inklúzie by mal štát implementovať rôzne typy politík a pristupovať ku každej z týchto skupín individuálne. Plán obnovy a odolnosti SR čiastočne adresuje tieto výzvy, predovšetkým v oblasti digitálneho vzdelávania detí a začlenenia seniorov.
Analýza: Nepripojení. Digitálna chudoba a digitálna inklúzia na Slovensku. (PDF, 558 kB)
Dátová príloha: Nepripojení – Dátová príloha (XLS, 391 kB)
Výsledky prieskumu: Výsledky prieskumu digitálnych zručností a vybavenia seniorov (PDF, 353 kB)
Metodika pre priorizáciu pri posudzovaní investícií nad 1 milión EUR
Inštitút digitálnych a rozvojových politík – SISIA (HUB) pripravil vo vzájomnej konzultácii s Útvarom hodnoty za peniaze (ÚHP) MF SR, prvú metodiku priorizácie investícií Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky. Metodika určuje postup pri posudzovaní pripravovaných investícii s hodnotou vyššou ako 1 mil. EUR s DPH. Metodika má prispieť k zvýšeniu efektívnosti vynakladaných zdrojov lepším výberom projektov a lepšou alokáciou kapacít na ich prípravu. Metodika ministerstva zapadá do konceptu „hodnota za peniaze“ a napĺňa ciele programového vyhlásenia vlády. Pri príprave metodiky boli zohľadnené všetky kompetencie ministerstva a zvolené vhodné nástroje a spôsoby vyhodnocovania pripravovaných investičných zámerov a výdavkov.
Metodika pre priorizáciu investícií Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky (PDF, 1 3 17 kB)
Inštitút digitálnych a rozvojových politík – SISIA (HUB) pripravil zoznam priorizovaných investícii, ktorý obsahuje investície zoradené podľa kritérií, ktoré boli definované v metodike priorizácie investícií Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR.
Do zoznamu boli zahrnuté všetky pripravované investície a projekty s horizontom realizácie do konca roka 2027, ktoré boli známe v čase prípravy zoznamu priorizovaných investícií . Do priorizácie investícií boli zaradené aj dotačné schémy, pripravované na MIRRI SR a investície z Plánu obnovy. Najväčší objem výdavkov má byť hradený zo zdrojov EŠIF, resp. z Plánu obnovy.
Zoznam priorizovaných investícií zlepší plánovanie investícií a umožní lepšie využitie personálnych a finančných kapacít na ich prípravu a realizáciu. Zoznam priorizovaných investícii sa pravidelne aktualizuje raz ročne, tak aby zohľadnil vývoj v príprave projektov, nové skutočnosti a plánované zámery.
Zoznam priorizovaných investícii MIRRI SR s hodnotou nad 1 mil. EUR (2021) (PDF, 317 kB)
Zoznam priorizovaných investícií MIRRI SR s hodnotou nad 1 mil. EUR (2022) (DOCX, 242 KB)
Analytický komentár “kDE SI Slovensko?”
Témou analytického komentára “kDE SI Slovensko?” je Digital Economy and Society (DESI) Index posudzujúci mieru digitalizácie ekonomík a spoločností krajín Európskej únie a vývoj postavenia, ktoré v ňom Slovenská republika zastáva. Komentár sa zaoberá parametrami indexu, metodikou výpočtu jeho hodnôt, historickým vývojom postavenia Slovenska a jeho porovnaním s vybranými (líderskými, skokanskými a V4) krajinami, prognózou budúceho vývoja postavenia krajín V4 a možnými príčinami súčasného podpriemerného umiestnenia Slovenska. Na záver komentár navrhuje súbor špecifických odporúčaní, ktoré majú potenciál prispieť k posilneniu postavenia Slovenska v indexe.
- kDE SI Slovensko? – analytický komentár (.PDF, 1154 kB)
- DESI indikátory (.XLSX, 996 kB)
- Príloha č.1 – Prehľad zdrojov DESI Indexu za rok 2020 (.PDF, 145 kB)
- Príloha č.1 – Prehľad stratégii, cieľov a opatrení spolu s ich napĺňaním, ktoré smerujú k zlepšovaniu postavenia SR v DESI Indexu (.PDF, 284 kB)
Analýza OverSi po roku – analýza dopadov zákona proti byrokracii
Analytický útvar digitálnych a rozvojových politík sa pozrel na prínos portálu oversi.gov.sk. Analytici spracovali hlbší pohľad na pôsobenie nového systému a prinášajú viaceré zaujímavé porovnania a zistenia.
- Analýza OverSi po roku – analýza dopadov zákona proti byrokracii (.PDF, 934 kB)
- CBA – príloha č.1 (.XLSX, 69 kB)
- Jednotlivé výpisy a potvrdenia – príloha č.2 (.XLSX, 280 kB)
Metodika pre prioritizáciu 20 % eGov služieb sledovaných eGovernment Benchmark
Na základe úloh vyplývajúcich z Revízie výdavkov na IT 2.0 sa Analytický útvar digitálnych a rozvojových politík MIRRI zameral na úroveň elektronizácie a digitalizácie eGov služieb. Na základe vykonanej analýzy spracoval metodiku ako priorizovať 20 % eGov služieb z celkového počtu 89 služieb, na ktorých digitalizáciu a elektronizáciu by sa mali inštitúcie štátnej a verejnej správy zamerať v najbližšom období.
Celkovým cieľom a zámerom by však malo byť dosiahnutie plnej digitalizácie všetkých 89 eGov služieb. Zoznam a rozsah eGov služieb nebol v minulosti nemenný, ale prešiel vývojom zlučovania eGov služieb, a preto z pôvodného zoznamu 117 služieb ich zostalo nakoniec pre roky 2020 až 2023 celkovo 89. Uvedené eGov služby sú spojené do ôsmich prirodzených životných situácií, ktorých plná digitalizácia má zjednodušovať a zrýchľovať spôsoby riešenia týchto životných situácií.
Na tomto mieste zverejňujeme nasledovné dokumenty:
- Metodika pre prioritizáciu 20 % eGov služieb sledovaných eGovernment Benchmark na základe analýzy trhu (celkový počet zákazníkov) (.PDF, 315kB)
- Príloha k metodike – úloha 02.1 (.xlsx, 51 kB)
- Zoznam služieb vyplývajúcich z nariadenia EÚ o zriadení jednotnej digitálnej brány (SDG) – úloha 02.2 (.PDF, 575 kB)
Publikácia priemerných sadzieb za človekodeň jednotlivých rolí spojených s vývojom aplikácií
Analytický útvar digitálnych a rozvojových politík, analytická jednotka MIRRI, s prispením a pomocou ÚHP MF SR vypracovalo analýzu vývoja jednotkových cien za práce spojené s vývojom aplikácií (softwarov). Porovnala ceny prác pre vybraný verejný sektor a zároveň porovnala tento vývoj s vývojom cien v ČR za rok 2019.
Analýza prináša viaceré nové pohľady na túto oblasť a preto odporúčame, aby inštitúcie verejnej správy pri rokovaní s dodávateľmi služieb vychádzali z údajov uverejnených v tejto analýze. Cieľom je dosahovať vyššiu mieru úspor a zastaviť nárast cien a nákladov. Predmetná analýza vyplýva z úlohy definovanej v Revízii výdavkov na IT 2.0. a to: opatrenie 21 Vytvoriť a pravidelne aktualizovať databázu jednotkových cien IT prác, tovarov a služieb. čiastková úloha 21.1 Publikovať priemerné sadzby za človekodeň jednotlivých rolí spojených s vývojom aplikácií.
Publikácia priemerných sadzieb za človekodeň jednotlivých rolí spojených s vývojom aplikácií (.DOCX, 1,8 MB)
Publikácia priemerných sadzieb za človekodeň jednotlivých rolí spojených s vývojom aplikácií (.PDF, 2,2 MB)
ICT Manday rates (.XLSX, 144 kB)