- 22. apríla 2021
- DIGITÁLNA AGENDA
Informatizácia
Riadenie kvality (QA)
Riadenie kvality (QA – Quality Assurance)
(poznámka: stránka aktualizovaná 03/2021)
Podstatné sú VÝSLEDKY a JEDNODUCHÉ RIEŠENIA zamerané nielen na občana.
Svojím obsahom sa útvar Riadenia kvality (QA) špecializuje najmä na:
- Kontrolu kvality od požiadaviek až po výstupy (úplnosť, procesy, KPI, EUPL licencie, … )
- Kontrolu dodržiavania pravidiel projektového riadenia (čas, zdroje, rozsah, … )
- Kontrolu súladu výstupov projektu – od vzniku požiadaviek až po ich nasadenie
Systematicky sa zameriavame sa na ZVÝŠENIE KVALITY výsledkov v štátnych IT PROJEKTOCH. Aby sme dosiahli lepšie výsledky, VYTVORILI SME NOVÉ PRAVIDLÁ – novú legislatívnu úpravu riadenia štátnych IT projektov:
- Vyhláška č.78/2020 Z.z. o štandardoch pre ITVS (od 1.5.2020)
- Vyhláška č.85/2020 Z.z. o riadení projektov (od 1.5.2020)
- Vyhláška č.179/2020 Z.z. o obsahu bezpečnostných opatrení ITVS (od 30.6.2020)
UPOZORNENIE: Výnos o štandardoch 55/2014 Z.z. je zrušený a nahradený horeuvedenými Vyhláškami.
- Uznesenie Vlády SR z 13.10.2020 – 5.princípov (UV-22052/2020)
- Usmernenie č.10/2021 SO OPII – k využitiu interných kapacít (v1.1)
Odpovede na často kladené otázky k Vyhláške 85/2020 Zz – nájdete tu (HELP/POMOC) – v MetaIS (dokument „Často kladené otázky“)
Základné prínosy Vyhlášky č.85/2020 Z.z.:
- upravuje sa spôsob riadenia projektov, obsadenie riadiacich výborov a projektových tímov
- zavádza sa možnosť použitia agílneho spôsobu riadenia projektu
- zavádza sa povinnosť využiť a dodať dielo prostredníctvom EUPL licencií
- zavádza sa povinnosť rozdelenia rozsahu projektu na menšie celky (inkrementy / iterácie)
- zavádza sa povinnosť vytvoriť koncept a funkčný prototyp (ako forma overenia správnosti riešenia)
- zavádza sa povinné zverejňovanie projektových zámerov a projektovej dokumentácie pred spustením VO (verejným obstarávaním)
- zavádza sa povinnosť vytvoriť detailnú špecifikáciu a katalóg funkčných, nefunkčných a technických požiadaviek pred spustením procesov VO (verejného obstarávania)
- zavádza sa povinné zverejňovanie rozhodnutí riadiacich výborov na webovom sídle a na centrálnom webovom mieste v MetaIS
- zavádza sa povinnosť použitia UX dizajnu a UX testovania
- zavádza sa povinnosť realizácie minimálne 7 druhov testovania dodávaného IS
- zavádza sa povinnosť dodania minimálnej projektovej dokumentácie k dodávanému IS
- zavádza sa povinnosť odovzdávať funkčné zdrojové kódy k dodávanému IS
- zlučuje sa etapa Implementácie a Testovania
- zavádza sa Post-Implementačná podpora (v rozsahu max. 3 mesiacov od nasadenia)
ZÁKLADNÉ INŠTRUKCIE pre PROJEKTOVÉHO MANAŽÉRA:
Projektovým manažérom odporúčame nasledujúci dokument si VYTLAČIT a NALEPIŤ na dobre viditeľné miesto vo vašej projektovej kancelárii.
PODPORNÉ INŠTRUKCIE pre PM a kontaktné osoby na gestorov agiend:
Pred každou (QA) kontrolou kvality výstupov jednotlivých etáp / inkrementov, vyžadujeme stanoviská súladu zapracovania požiadaviek (najmä legislatívnych) k týmto základným agendám:
UPOZORNENIE:
Podmienkou poskytnutia stanoviska (výstupu) útvaru Riadenia kvality (QA) – sú stanoviská gestorov jednotlivých agiend – ktorých oslovujeme pri výkone kontroly kvality výstupov (etáp/fáz) projektov. PROSÍME VÁS, aby ste realizáciu svojho projektu PRIEBEŽNE RIEŠILI a KONZULTOVALI aj s gestormi jednotlivých agiend – ZLEPŠÍTE TÝM KVALITU VÝSTUPOV VÁŠHO PROJEKTU a ZREDUKUJETE SI ZBYTOČNÚ PRÁCNOSŤ.
Ak chcete dobre riadiť váš projekt – ZAČNITE s gestormi agiend prosím KOMUNIKOVAŤ UŽ PRI TVORBE vašich POŽIADAVIEK.
ID | DôLEŽITÉ AGENDY a KONTAKTY na VECNÝCH GESTOROV |
PRÍPRAVNÁ FÁZA | |
1. | NÁVOD na OHLÁSENIE PROJEKTU / ZMENOVÝCH POŽIADAVIEK (CR) – podľa pravidiel uvedených vo Vyhláške 85/2020 Zz – Príloha 2. |
Kontaktné osoby: _Martin Bezek (HoD) – martin.bezek@vicepremier.gov.sk _programová kancelária (PgK) – (distribučný email na členov programovej kancelárie) – vyhlaskaITprojekty@vicepremier.gov.sk |
|
REALIZAČNÁ FÁZA | |
2. | Agenda ZMENOVÝCH POŽADAVIEK (CR) a aktualizácii BC / CBA – podľa pravidiel uvedených vo Vyhláške 85/2020 Zz – Príloha 2. |
Kontaktné osoby: _Martin Bezek (HoD) – martin.bezek@vicepremier.gov.sk _programová kancelária (PgK) – (distribučný email na členov programovej kancelárie) – vyhlaskaITprojekty@vicepremier.gov.sk |
|
3. | Agenda EVS (MVSR) a DIZAJN TO-BE PROCESOV – kontrola implementácie procesov (pravidlá pre OPII/EVS projekty) |
Kontaktné osoby: _Matúš Šesták (HoD) – matus.sestak@minv.sk _Veronika Ferčíková – veronika.fercikova@minv.sk _Lukáš Gablovský – lukas.gablovsky@minv.sk _Juraj Gilan – juraj.gilan@minv.sk _Annamária Sabolová – annamaria.sabolova@minv.sk |
|
4. | Agenda UX – kontrola realizácie návrhu a vývoja IS podľa UX štandardov a dizajn manuálu (JDM): |
Kontaktné osoby: _Viera Hainzl (HoD) – viera.hainzl@vicepremier.gov.sk _Martin Konečný – martin.konecny@vicepremier.gov.sk _Anna Makarová – anna.makarova@vicepremier.gov.sk |
|
5. | Agenda DÁTOVÝCH ŠTANDARDOV – kontrola implementácie IS v súlade s dátovou legislatívou (kvalita dát, migrácie, integrácie, referenčné údaje, OpenData, …) |
Kontaktné osoby: _Milan Andrejkovič (HoD) – milan.andrejkovic@vicepremier.gov.sk _dátová kancelária (distribučný email na členov dátovej kancelárie) – datalab2@vicepremier.gov.sk |
|
6. | Agenda IT a KYBERNETICKEJ BEZPEČNOSTI (CSIRT) – kontrola implementácie IS v súlade s legislatívou a štandardami – IT bezpečnosti a kybernetickej bezpečnosti |
Kontaktné osoby: _Ferdinand Vavrik (HoD) – ferdinand.vavrik@csirt.sk _Henrich Slezák – henrich.slezak@csirt.sk |
|
7. | Agenda VLÁDNY CLOUD (MIRRI/MVSR) – požiadavky a pravidlá implementácie Cloudového riešenia |
Kontaktné osoby: _Martin Bezek (HoD) – martin.bezek@vicepremier.gov.sk _Juraj Pankúch – juraj.pankuch@vicepremier.gov.sk _Pavol Kopačka – pavol.kopacka@vicepremier.gov.sk _cloudová kancelária – cloudinfo@minv.sk |
VZORY a ŠABLÓNY projektovej dokumentácie k Vyhláške 85/2020 Z.z. – Prílohe č.1:
Projektovým manažérom odporúčame STIAHNUŤ si predpripravené vzorové šablóny projektovej dokumentácie a PRISPôSOBIŤ si ich pre svoj projekt. VZOROVÉ ŠABLÓNY obsahujú nápovedné texty, ktoré si VYMAŽTE / NAHRAĎTE vlastným obsahom.
SME ZA NEUSTÁLE ZLEPŠOVANIE:
VZORY a ŠABLÓNY chceme postupne zlepšovať a zjednodušovať. Zmeny, úpravy, zlepšenia a zjednodušenia vzorov a šablón – chceme stavať aj na Vašej skúsenosti. Ak máte akékoľvek pripomienky, návrhy na zlepšenie a zjednodušenie – zmeny v konkrétnych vzoroch a šablónach vyznačte farebne (alebo formou „track changes“) a pošlite nám ich sem: QA@VICEPREMIER.GOV.SK
ID | VZORY a ŠABLÓNY NA STIAHNUTIE |
PRÍPRAVNÁ FÁZA | |
P-01 | Projektový zámer – rámcový (funkčná špecifikácia – rámcová) Príloha 1.: Zoznam rizík a závislostí – rámcový |
P-02 | Pozn.: P-02 BC/CBA sa v PRÍPRAVNEJ FÁZE nevypĺňa samostatne – nakoľko je súčasťou dokumentu P-01 PROJEKTOVÝ ZÁMER (kapitola 5. Rozpočet a Prínosy) |
P-03 | Prístup k projektu – rámcový (technická špecifikácia – rámcová) |
P-04 | Projektový plán – rámcový |
INICIAČNÁ FÁZA | |
PRODUKTY VYTVÁRANÉ PRED VEREJNÝM OBSTARÁVANÍM | |
I-01 | Projektový zámer – detailný (funkčná špecifikácia – detailná) Príloha 1.: Zoznam rizík a závislostí – detailný Príloha 2.: Merateľné ukazovatele / KPI |
I-02 | BC/CBA(odôvodnenie projektu)a KATALÓG POŽIADAVIEK (funkčné/nefunkčné/technické požiadavky) – detailné _ METODICKÉ USMERNENIE k BC/CBA _ VIDEO NÁVOD ako správne vyplniť BC/CBA a KATALÓG POŽIADAVIEK – časť 1. _ VIDEO NÁVOD ako správne vyplniť BC/CBA a KATALÓG POŽIADAVIEK – časť 2. |
I-03 | Prístup k projektu – detailný (technická špecifikácia – rámcová) Pozn.: do I-01 – Príloha 1: Katalóg požiadaviek vpíšte aj technické požiadavky |
CHECKLIST pre agendu LEGISLATÍVNE ŠTANDARDY a PRINCÍPY | |
CHECKLIST pre agendu UX |
|
CHECKLIST pre agendu DÁTOVÉ ŠTANDARDY |
|
CHECKLIST pre agendu IT a KYBERNETICKÚ BEZPEČNOSŤ |
|
MÍLNIK – UZATVORENIE Zmluvy s dodávateľom (ZoD) | |
MÍLNIK – UZATVORENIE Dodatku k ZoD (5 IT princípov) |
|
PRODUKTY VYTVÁRANÉ PO VEREJNOM OBSTARÁVANÍ | |
I-04 | Projektový iniciálny dokument (PID) Príloha 1.: Akceptačné kritériá |
REALIZAČNÁ FÁZA | |
R1 | ANALÝZA A DIZAJN |
R1-1 | Detailný návrh riešenia (DNR) |
R1-2 | Plán testov Príloha 1: Testovacie prípady (TC) Príloha 2: Sumárny protokol |
R2 | NÁKUP TECHNICKÝCH PROSTRIEDKOV, PROGRAMOVÝCH PROSTRIEDKOV A SLUŽIEB |
R2-1 | Obstaranie technických prostriedkov |
R2-2 | Obstaranie programových prostriedkov a Služieb |
R3 | IMPLEMENTÁCIA A TESTOVANIE |
R3-1 | Vývoj, migrácia údajov a integrácia |
R3-2 | Testovanie |
(1) Funkčné testovanie (FAT) | |
(2) Systémové a integračné testovanie (SIT) | |
(3) Záťažové a výkonnostné testovanie | |
(4) Bezpečnostné testovanie (SW/HW a kybernetická bezpečnosť) | |
(5) Používateľské testy funkčného používateľského rozhrania (UX) | |
(6) Užívateľské akceptačné testovanie (UAT) | |
R3-3 | Školenia personálu |
R3-4 | Dokumentácia |
(1) Aplikačná príručka | |
(2) Používateľská príručka | |
(3) Inštalačná príručka a pokyny na inštaláciu (úvodnú/opakovanú) | |
(4) Konfiguračná príručka a pokyny pre diagnostiku | |
(5) Integračná príručka | |
(6) Prevádzkový opis a pokyny pre servis a údržbu | |
(7) Pokyny pre obnovu v prípade výpadku alebo havárie (Havarijný plán) | |
(8) Bezpečnostný projekt | |
MÍLNIK – UZATVORENIE Zmluvy o podpore a prevádzke (SLA zmluva) | |
R4 | NASADENIE a POSTIMPLEMENTAČNÁ PODPORA (PIP) |
R4-1 | Nasadenie do produkcie (vyhodnotenie) |
R4-2 | Preskúšanie a akceptácia spustenia do produkcie (vyhodnotenie) |
DOKONČOVACIA FÁZA | |
D-01 | Manažérske správy, plány a odporúčania: |
(1) Správa o dokončení projektu | |
(2) Správa o získaných poznatkoch | |
(3) Plán kontroly po odovzdaní projektu | |
(4) Odporúčanie nadväzných krokov | |
Produkty vytvárané PRIEBEŽNE počas celého projektu | |
M-01 | Plán fáza / etapy |
M-02 | Manažérske správy, reporty, zoznamy a požiadavky: |
(1) Zoznam rizík a závislostí | |
(2) Zoznam kvality | |
(3) Zoznam otvorených otázok | |
(4) Zoznam ponaučení | |
(5) Zoznam funkčných zdrojových kódov | |
(6) Zoznam licencií | |
(7) Správa o výnimočnej situácii | |
(8) Správa o stave projektu | |
(9) Správa o ukončení fázy / etapy | |
(10) Požiadavka na zmenu v projekte | |
(11) Zápis z riadiaceho výboru | |
M-03 | Akceptačný protokol |
M-04 | Audit kvality projektu na mieste: |
(1) audit kvality zameraný na výstupy Iniciačnej fázy | |
(2) audit kvality zameraný na výstupy Realizačnej fázy |
Doplňujúce VZORY a ŠABLÓNY pre projektového manažéra:
ID | VZORY a ŠABLONY – podporná projektová dokumentácia |
1. |
Riadiaci výbor a Projektový tím – návrh obsadenia a alokácie |
2. | Menovací dekrét – člen RV / člen projektového tímu |
3. | Menovací dekrét – Príloha – opisy rolí členov Projektového tímu |
4. | Menovací dekrét – Príloha – opisy rolí členov Riadiaceho výboru (RV) |
5. | Riadiaci výbor – Štatút |
6. | Riadiaci výbor – Status report / Prezentácia na zasadnutie (RV) |
7. | Projektový status report – „one-page„ |
8. | Zápis zo stretnutia – jednoduchý vzor so sledovaním úloh – TODO |
9. |
Čestné prehlásenie o súlade diela s legislatívou |
10. |
Požiadavka na zmenu (CR) / rozvoj |
11. | OSTATNÉ VZORY – zdrojový súbor (tabuľky / reporting) |
VZORY základných zmlúv používaných pri riadení projektu:
METODIKA Riadenia kvality (QA) – (verzia 05/2018):
QA tím – kontaktné osoby:
- Andrej Kramár (HoD QA) – andrej.kramar@vicepremier.gov.sk
- Katarína Šoková (QA) – katarina.sokova@vicepremier.gov.sk
- Peter Vitek (QA) – peter.vitek@vicepremier.gov.sk
- Peter Molnár (QA) – peter.molnar@vicepremier.gov.sk
- Matej Kováč (QA) – matej.kovac@vicepremier.gov.sk
- Agátka Pavlovičová (Publicita) – agata.pavlovicova@vicepremier.gov.sk